Friday, May 9, 2014

Makna Masya Allah



Makna Masya Allah

Masya Allah (ما شاء الله) adalah suatu ayat yang diungkapkan seorang Muslim untuk menunjukkan kekaguman terhadap seseorang atau kejadian. Dalam hal ini, digunakan sebagai suatu kata penghargaan, sementara dalam waktu yang sama juga sebagai satu peringatan bahawa semuanya boleh berlaku/terjadi atas kehendak-Nya. Terjemahannya adalah "Allah telah berkehendak akan hal itu", dengan kata yang menekankan tentang ajaran Islam yang mengharuskan kita percaya kepada setiap ketentuan dari Allah. Digunakan sebagai ungkapan kegembiraan disertai doa.

Maa Syaa Allah boleh juga bermaksud  "Apa-apa yang dikehendaki Allah", dapat disambung dengan kata lain menjadi: Maa Syaa Allahu fa'al = Apa2 yang dikehendaki Allah pasti terjadi.

"Dan mengapa kamu tidak mengucapkan tatkala kamu memasuki kebunmu "Maasyaa Allah, laa quwwata illaa billah" (Sungguh atas kehendak Allah semua ini terwujud, tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah). Sekiranya kamu anggap aku lebih sedikit darimu dalam hal harta dan keturunan.."
(QS. Al-Kahfi 18:39)


Dalam ayat ini ungkapan tersebut adalah untuk menunjukkan kekaguman terhadap kebun yang bernilai.


sekian. wassalam.

No comments: